Största husvagns- och husbilsområdet hittills

Intresset för husvagnar och husbilar är stort och försäljningen den största sedan 2008. Under årets Stora Nolia ser området med fritidsfordon ut att bli det största i mässans historia.
– Vi är redan uppe på cirka 16 000 kvadratmeter. Intresset för att delta är enormt stort, säger Lars Olovson på Nolia AB.

Det är en bransch som växer och som har en framträdande plats under Stora Nolia i Umeå. Under 2016 nyregistrerades totalt 8 808 fritidsfordon i Sverige, vilket är den högsta totalsiffran sedan 2008 då det nyregistrerades sammanlagt 9 090 husvagnar och husbilar.

Detta bland annat beroende på att antalet nyregistrerade husvagnar ökat med 10 procent men framförallt på ökningen med 32 procent av antalet nyregistrerade husbilar.

Lars Olovson på Nolia är glad över att intresset för att delta är stort.

– Vi vet att fritidsfordonen lockar mängder av besökare i och med att vi är den första mässan i världen där nya modeller för säsongen visas upp. Många utställare har ökat sina monterytor och allt talar för att vi kommer att få det största området av husbilar och husvagnar hittills, säger han.

Peter Blomqvist, vd på Adria, som är marknadsledare på både husvagnar och husbilar i både Sverige och Norden, berättar att det går bra för alla i branschen just nu.

– Husbils- och husvagnsbranschen har ökat kraftigt de senaste åren. Inte minst tack vare ett ökat intresse från köpstarka pensionärer där allt fler sitter med höga värden, kanske från sålda fastigheter och med låga räntor är det gynnsamt från alla håll att köpa husbil.

Han berättar att räntan har ännu större betydelse för husvagnsköparna.

– Den låga räntan, tillsammans med värdestegringen på fastigheter, gör att allt fler tar sig råd att köpa ny eller begagnad husvagn. Att den svenska kronan gör det dyrt att resa utomlands, tillsammans med en allt bättre standard på landets campingplatser bidrar också, enligt Peter Blomqvist.

Adrias vd menar att campingbranschen ständigt hittar nya kundgrupper:

– Vi ser ett generellt ökat intresse för husvagn och husbil och tar många kunder från båtmarknaden.

Stora Nolia har en stark ställning och stor betydelse, inte bara försäljningsmässigt, utan kanske framför allt genom att det är den första mässa där nya sortimentet visas.

– Under Stora Nolia ringer det många från huvudkontoret i Slovenien och undrar hur det går, säger Peter Blomqvist.

Tillverkaren Polar har också upplevt hur branschen gått framåt. Stora Nolia i norr och Elmia i söder är branschens två viktigaste mässor. Båda gick långt över förväntan för Polar.

– Vi har arbetat otroligt hårt med årets husvagnsmodeller och nylanserade dessutom Polars husbilar. Det jobbet har lönat sig, säger Tony Ekström, vd på Polar.

Produktionen växer vid fabriken i Dorotea och de nyanställer för att klara efterfrågan. För Dorotea kommun, med knappt 3 000 invånare, är Polarfabriken ett viktigt företag och dess 65 medarbetare i Dorotea motsvarar ett företag med ungefär 2 700 anställda i Umeå eller 7 200 i Malmö.

Tony Ekström ser fram emot årets Stora Nolia i Umeå, en viktig värdemätare för de nya modellerna.

– Det ska bli intressant att åter få visa upp vår envisa satsning på årets-runt-standard, hög kvalitet samt en teknik och design i framkant, säger Tony Ekström.

 

Intresserad av att besöka oss?

Har du en fråga du inte kan hitta svaret på eller vill du bara prata med oss direkt? Kontakta oss här.

Kontakta