Årets Stora Nolia slut – nu startar ett stort utvecklingsarbete för mässgiganten

Årets Stora Nolia, som hölls i Umeå, är över och med sig från årets mässa tar projektledare och vd en splittrad bild.

– Vi har många utställare som säger sig haft en okej eller bra mässa. Vi lockar inte så många besökare som vi skulle vilja. Samtidigt är vi fortfarande en gigant som en av Skandinaviens största besöksmässor, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB som berättar att man nu kommer att inleda ett stort utvecklingsarbete kring mässan.  

Det är blandade känslor för vd:n på Nolia AB efter att Stora Nolia avslutats på söndagskvällen.

– Nolia har otroliga medarbetare som jobbar hårt för att leverera en bra mässupplevelse, något som uppskattas av många utställare. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att vi gärna hade haft fler utställare och fler besökare på plats på årets mässa. Vad det beror på får vi analysera och den har redan börjat med intervjuer av utställarna. Detta är ett led i ett stort utvecklingsarbete kring mässan, säger Jonas Dahlberg.

Han säger att inga gamla sanningar kommer att tas för givna.

– Vi kommer att vända och vrida på hela konceptet Stora Nolia. Redan nu kan vi konstatera att Umeå och Piteå skiljer sig allt mer åt i engagemanget för mässan samt i intresse från utställare och besökare. Där är vi deras mässa. Det gör också att vi på Nolia är enormt peppade på att genomföra utvecklingsarbetet som får ett första genomslag under nästa års mässa i Piteå och ett ännu större genomslag i Umeå om två år, säger Jonas Dahlberg.

Mässans projektledare, Peter Kattilasaari, är mycket nöjd med hur mässan genomförts, men håller med om att det finns mycket att arbeta med för att göra mässan mer attraktiv för besökare och utställare.

– Därför är det bra att vi nu gör ännu djupare analyser av vad vi behöver jobba med. Det som känns skönt i sammanhanget är att vi har ett otroligt engagemang för vår mässa bland utställarna. Där kommer vi att hämta mycket inspiration, säger han.

Nolias vd pekar dock på att Stora Nolia är en gigant i Sveriges mässutbud.

– Det är få som kan slå oss i antal besökare och utställare. Dessutom är vår betydelse för besöksnäring och det lokala näringslivet enormt, det får vi aldrig glömma bort i sammanhanget, säger Jonas Dahlberg.

Besökssiffror Stora Nolia 2019 (2017 års siffror inom parentes):

Lördag 3/8: 11 392 (13 090)

Söndag 4/8: 9 639 (8 436)

Måndag 5/8: 9 076 (9049)

Tisdag 6/8: 8 491 (8612)

Onsdag 7/8:13 474(12 948)

Torsdag 8/8: 5 591 (6 828)

Fredag 9/8: 7 611 (8 303)

Lördag 10/8: 9 168 (9 968)

Söndagens siffror, samt slutsiffra redovisas efter kontrollräkning under måndagen 12/8.