Search
Close this search box.

Nolia - inte riktigt som alla andra

Våra ägare har formulerat ett ägardirektiv som ger oss unika möjligheter. De har gett oss uppdraget att långsiktigt utveckla attraktiva mötesplatser som ger tillväxt i regionen.

Det betyder att vårt viktigaste fokus ligger på att skapa mötesplatser där människor kan mötas, växa  och utveckla vår region. Norrland är vårt hem, och vi älskar att vara en  kugge i framtidsmaskinen här uppe. 

Den här bilden är tagen på en av de första Noliamässorna under 60-talet.

Det började redan 1963 med Noliamässan ...

Vår passion för mötesplatser där människor kan mötas startade redan 1963 med Noliamässan som än idag är en ikon inom mässvärlden med sina över 60 000 besökare varje år.  

De första mässorna var rena lantbruksmässor som alternerade från Boden i norr till Sundsvall i söder. Så småningom utökades mässorna med hantverk, industri och fritidsprodukter och blev permanent i Piteå, Umeå och Sundsvall.

Nolia AB drevs i privat regi fram till 1976 då Erik Hållander avled och Umeå kommun och Piteå kommun förvärvade 50 procent var av aktierna. Genom ett mässbolag blev det möjligt för de norrländska företagen att komma ut med sina produkter på marknaden.

Under 1980- och 1990-talet breddades verksamheten med fler stora mässor i framför allt Piteå och Umeå och i slutet av 1990-talet fick Nolia AB i uppdrag att driva konferensanläggningen i Folkets Hus i Piteå. Anläggningen fick namnet Nolia City Konferens samtidigt som verksamheten breddades med mässor, konferens och event. År 2012 köpte Skellefteå kommun in sig som delägare i Nolia AB som redan då var etablerat i Skellefteå genom den internationella mötesplatsen Euro Mine Expo.

Nolia AB idag
Nolia AB är idag ett bolag som driver femton etablerade publik- och fackmässor i Sundsvall, Östersund, Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Boden. Noliamässan är ett av flera starka varumärken med ledande positioner inom sin bransch som Nolia AB äger och driver.

Med cirka 60 000 besökare per år är Noliamässan fortfarande vårt största och mest kända varumärke, men vi växer med nya starka affärsområden. Konferensverksamhet och uthyrning av möbler och annan utrustning har utvecklats i både Piteå och Umeå.

Bild från Noliamässan 1982

..men slutade såklart inte där.​

Idag har vi utökat till 12 mässor i egen regi, minst lika många till genom olika samarbeten, en konferensanläggning samt uthyrning av materiel, lokaler och kompetens till andra som också vill skapa mässor, kongresser, konferenser, konserter och mycket mer!

Vi tror på tillväxt genom möten

Vi jobbar för en positiv tillväxt inom näringsliv och samhälle i Norrland genom att skapa attraktiva och viktiga mötesplatser.

Det är varken enklare eller svårare än så. Tillväxt och utveckling sker när olika människor och deras idéer, visioner och innovationer möts. Oavsett i vilket sammanhang – det kan vara stora mässor, konferenser, eller det lilla ledningsmötet. 

Våra medarbetare, vår stolthet

Människor är viktigast för oss, och vilka kan vara viktigare än våra medarbetare? På Nolia brukar vi prata om Nolia-andan och att “vara en Nolian”. 

En gång Nolian – alltid en Nolian! Vi är stolta över att säga att vi har ett flertal medarbetare som jobbat hos oss i över 20 år. Det tar vi som ett kvitto på att vi lyckats med vårt mål – att ha kul på jobbet, och vara en attraktiv arbetsgivare.

Det innebär också att vi sitter på otroligt många års samlad kompetens kring mässor och mötesplatser som kommer våra kunder till nytta.

Vi strävar efter att ta hand om varandra lika väl som vi tar hand om våra kunder. Att vara en Nolian är att hjälpas åt i stort och smått. Att se behoven och lösa problemen – tillsammans!

Några av våra medarbetare inför Beer & Taste 2023

Nolian

no·li·­an [‑a´n]  substantiv ~en ~er

  • Person som är eller har varit anställd på Nolia. 
  • Möjligheternas mästare
  • Aldrig för fin för att hugga tag och plocka disk, tömma sopor eller fälla ihop bord (inte ens vd:n!)
  • Andas och lever värdskap

Har du en kul idé på ett nytt samarbete? Hör av dig!

Hade vi suttit på ett kafé med varsin varm kopp hade vi bett dig plita ner dina tankar på en servett, men när vi nu inte gör det får du gärna skicka oss en digital servett istället. 

Ja, eller hör av dig så tar vi den där kaffen och spånar lite på framtiden.

Kontaktuppgifter till var och en av oss hittar du här.  

nyhetsbrev